Zowel Telegraaf Media Groep (TMG) als Wegener, uitgever van vooral regionale kranten, schetste woensdag een somber beeld van de inkomsten in krantenland. Beide concerns zagen de oplages van hun kranten vorig jaar verder dalen en ontvingen opnieuw minder geld van adverteerders. Voor 2012 wordt geen verbetering verwacht.

De onzekere economische tijden maken bedrijven terughoudend bij het plaatsen van advertenties. TMG zag de opbrengsten uit reclames daardoor bij de gedrukte media, zoals dagblad De Telegraaf, met 13 procent dalen. Wegener verdiende bij de dagbladen 14 procent minder aan advertenties dan in 2010. Bij de huis-aan-huisbladen daalden die inkomsten met 7 procent.

Advertentie

Advertenties zijn bij Wegener goed voor bijna de helft van de totale jaaromzet, die vorig jaar met ruim 3 procent daalde tot 513 miljoen euro. Het concern wijt de teruglopende inkomsten vooral aan de aanhoudend zwakke economie en wijst daarbij op de bezuinigingen, de problemen op de huizenmarkt en de schuldencrisis.

,,Die maakten de consument huiverig voor het doen van uitgaven. Vrijwel alle sectoren hadden hiermee te kampen, met name in de tweede helft van het jaar”, aldus het bedrijf. ,,Veel adverteerders, met name uit het midden- en kleinbedrijf, waren hierdoor terughoudend met het plaatsen van advertenties.”

Internet

Redding moet komen van internet. TMG, onder meer eigenaar van socialenetwerksite Hyves, wil in 2016 zeker de helft van zijn inkomsten uit andere bronnen dan print halen. Wegener richt zich op betaalde apps voor smartphones en tablets en wil manieren vinden om mensen te laten betalen voor nieuwswebsites.

Voorlopig leveren die activiteiten echter nog lang niet genoeg op om de dalende inkomsten van het gedrukte nieuws op te vangen. Beide concerns kondigden daarom in de afgelopen maanden omvangrijke reorganisaties aan. Zowel bij Wegener als bij TMG verdwijnen dit jaar circa 350 arbeidsplaatsen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl